Old stuffs Pt.2, tech stuffs dan hikmah

1 hari hiatus, ahh. Akhir-akhir ni mata aku sedikit bermasalah. Hari ni dah kira okay dan aku nak sambung lagi proses meletakkan ‘Bookmarked Items‘ aku di sini untuk rujukan semua pihak. Maka aku nak sambung lagi ‘Old Stuffs Pt.1‘ yang masih lagi tidak habis.

So… lets begin the process, now !!

Hilal Asyraf – Motivasi “Sebelum Aku Bernikah”
1. Berusaha mencapai mampu
2. Ummi Abah, Hilal mahu kahwin
3. Istikharah sana, istikharah sini, sampai keliru hati
4. Saya dan fitnah atas jalan cinta

Insya Allah, akhi Hilal Asyraf ni akan membukukan “Sebelum Aku Bernikah” ini dan akan tiba di pasaran. Dengar-dengar, manuskrip ini terlebih dahulu menjalani saringan oleh Ustaz Hasrizal sebelum bukunya dilepaskan kepada umum.

By the way, yang aku kumpulkan di sini, hanyalah sebahagian daripada keseluruhan. So kalau nak tengok lagi artikel yang berkaitan, sila-silalah bergerak ke laman Langit Ilahi.

Beberapa artikel daripada Saiful Islam
1. Willpower: Discovering our greatest strength
2. Teori Evolusi Cinta
3. Itu anak pak cik, ya Akhi !
4. Jodoh tidak datang bergolek
5. Paradigma perubatan dan hospital Islam
6. Sokong Islam, atau Sokong Muslim?

Item nombor 1 itu, Ustaz Hasrizal memperkenalkan sebuah buku dan aku ada rasa nak memiliki buku tersebut sebagai bahan bacaan dan simpanan aku suatu hari nanti. Teori evolusi cinta itu best, keterbalikan daripada teori evolusi Darwin.

Artikel pada item nombor  3 itu memang bagus, ajar remaja-remaja lelaki supaya berani pada keputusan sendiri. Paradigma perubatan Islam itu, memang wajib baca untuk semua bakal doktor.

By the way, alang-alang dah nak pilihan raya, item nombor 4 pun bagus juga.

Lain-lain bahan agama
1. Dr.MAZA >> Hukum ulama’ membisu dari kemungkaran
2. Kahwin cara melayu, atau kahwin cara Islam?
3. Kenapa saya tidak berjemaah
4. Remain silent – Ranting of Bolehlander
5. Angau Korea

Item nombor 3, sila baca dengan pemahaman yang betul-betul. Nanti kalau ada apa-apa yang tersalah faham, susah pulak nanti. Item nombor 4 dah lama ada dalam simpanan aku, memang best untuk dibaca. Item nombor 5 itu tulisan daripada Imam Muda Asyraf.

Hi-Tech Items
1. Suspend vs hibernate, in Linux
2. Wordpit – Centralize wordpress Admin
3. ManageWP
4. Mindomo, via Amanz.My
5. Browsers speed test – Firefox, Chrome, Opera, IE
6. Cool WordPress shortcode plugin

Wordpit itu, masih lagi belum dilancarkan. Aku cuma sempat pakai ManageWP, best. Free license cuma support up to 5 websites sahaja (kalau tak silap). Mindomo pun, Freemium. Browser speedtest yang dilakukan oleh team Lifehacker memang artikel yang detail habis. Firefox menang.

Hikmah – Bahan bacaan serius
1. Mari kita kutip hikmah kita yang tercicir
2. Mencari kebijaksanaan yang hilang
3. Hikmah yang tercicir
4. Paradigma dalam teori kejururawatan
5. Agenda pemerkasaan ulama’

Keywork “hikmah” ni menjadi pembacaan yang serius aku sepanjang 2-3 hari kebelakangan ini. Disebabkan oleh aku terbaca hadis yang lebih kurang bunyinya macam ini – “Hikmah itu ialah barang tinggalan orang mukmin, siapa sahaja yang menjumpainya, maka dialah yang lebih berhak ke atasnya“.

Bahan bacaan sambilan – Motivasi Osman Affan
1. Program
2. Buku
3. SmartStudy TV

Tiba-tiba search pasal Osman Affan ni sebab, aku terjumpa keyword pasal “Visual, Auditori dan Kinestetik“. Tidak ada apa-apa yang menarik, SmartStudy TV tuh pun kira okay lah kot.

Lain-lain “old stuffs”
1. Simbol vs Nilai

Satu je. Simbol vs nilai ni, sakit sikit nak faham bila baca. Tapi apabila faham itu, ingatlah keyword bahawasanya “students akan mempunyai tuhan yang ke-2 diambang peperiksaan, iaitu CGPA. Mereka menyembahnya bermati-matinya kerana CGPA sahaja yang mampu memberikan mereka kehidupan“.

Leave a Reply

